Pages

Ads 468x60px

Labels

Wednesday, June 29, 2016

Macam mana tahu?

"Mcm mna ko blh tahu dia jdoh ko?. Macam mana ko blh yakin tu jodoh ko?"
Xsempt lg ak jawab, " ok ak tahu soalan tu mcm teeeet je, tp ak nk tahu jgk."

Hurmmmmmm, mcm mna nk ckp dgn bdk law ni? Fakta kena soheh,hujah kena mantap la kang?

Secara ringkasnya, musyawarah (mesyuarat dgn manusia) n istikarah (mintak petunjuk dr Allah). Bab musyawarah ni, bkn stakat dgn mk ak jerrrr, dgn kwn2 terdekat ak jgk. Tapi, sapa2 pn blh bg pndgn, yg buat or menentukn pilihn akhir tu tetp diri sndiri jgk kn?jgn dok kalut suruh org buat kputusn!

Org lain blh bg seribu 1 pndgn, tapi...yg mnntukn tetp kita. Dan jgn sesekali buat pilihan krn org, tkut nnt dh bsr2 pnjg, sesedp rsa je nk salhkn org dgn mslh yg mgkin timbul kelak. Tak mau mcm tu k.

Ok, istikharah. Sampai ke final stage bru lh ak solat. Sbb? aku tkut dgn result yg bkal kluar. Adeh😅

Msa ni mmg fokus kena tggi. Mmg kau mintk la btul2. Biar byk msa kau hbis dgn Dia. Baca quran, biar hati teng,  biar teng buat kptsn. Klau rsa gelisah je, kau capai n baca quran tu..baca n trus baca. Smpai kau xda msa utk bnda lain.

Jgn solt istikharah je. Solt hajt sekali. Sbb? Pohonlh ketetapan hati dgn jwpn yg bkal kluar tu. Serious part ni pnting sbb hati mnusia ni brbolk balik. Dan bkn fokus dgn Dia pd 2/3 mlm je,tapi all days. Hal2 dunia, ketepikan kejap. stop lh kejp sgala tv, lagu bgai yg blh hilgkn fokus kau.

Ni kputusn besr punya. Bkn kecik2 punya cerita na. Ni kptsn yg bkal d bwa smpai mati. Klau rsa STPM tu besaq, besaq lg lah kptsn ni, brtukar status syurga..ye lah, bila dh kawin, syurga ko bkn d bawah tlapak kaki ibu dh..gerun!

Hurmmm..ada mimpi kluar muka dia ke? Jwpnnya, tak penh jmpa pun weh😉. Maka tak da kes mimpi2 ni.

Keputusannya? Say yes to him lah😄.

Mcm mna plk ko blh yakin tu jdoh ko?

Yes! Sukar d rungkai permasalahan ni. Pertama, ianya rahsia Allah. Mmg kita xtahu kn? Jd mcm mna nk yakin. Ok, nma pn rahsia Allah kn? Jd ask Allah Yang Maha Mengetahui for the answer, for sure He will give you the answer.

Mcm mna tahu tu jwpn dr Allah?

Mcm ak buat yg kt atas tu lah. Istikharah + hajat + perbanyakkn baca alQuran. Mintak btul2, dan yakin lah Allah akan bg. Adik kau kalau dh tungging trbalik dalam pasar raya nk beli toys, ko rasa mk ko biarkan je? Mesti dpt punya kn? Itu mk kau, ni Allah Yang Maha Kaya. Mintak lah apa pun, semua milik Nya. Dia mampu bg.

Ibu yg baik, dia akan bg toys yg sesuai dgn ank dia kn? Allah extra faham hamba Dia😍. He know the best! He will give the best for us. Ok kt sini kena clear. The best utk kau belum tentu the best utk kwn kau. Ha, part ni yg xblh ikut org ni. Jgn sesekali!

So, ak xda mohon apa, ak just mohon ketenangan utk jodoh yg baik buat ak, agamaku, duniaku dan akhiratku.

Tapi mcm mna kau yakin kptsn ko tu jwpn dr Allah bkn bisikan Syaitonnirrojim?

Ok, igt ayt ni btul2, " kun fayakun ( bila Allah kata jadi, maka jadilah) xkan berlaku semua ni, termasuk lah say yes to him. Semua yg brlaku ni dgn izin Allah. Dan dgn izin dia jgak ak blh buat kptusan ni.

Lagi satu,
kena berani buat kptsn la der. Kalau kau xberani melangkah, mcm mna kau nk ke depan. Statik la ko dkt situ je. Lps tu be a responsible person. Berani buat berani tanggung! Dah buat step pertama, jgn reverse, terus je melangkah. Jgn pertikaikan kptsn yg kau buat! Tak ada salah atau betul dalam membuat kptsn ni. Yg buruk tu ujian, yg baik tu nikmat. Dua2 tanda Allah syg😍.

Kita yg corakkn masa dpn kita. jd corakkn lah spertimana yg kita nk. Mmbuat kptsn ni baru langkah pertama dik.

Kelak,
Jgn ada istilah menyesal pilih dia. Sbb? Jika baik sebuah perkhwinan tu (ameen, insyaAllah) atau buruk (na 'uzubillah hi yg minzalik) ianya tetap dgn izin Allah.

Lagi?
Lagi apa? Ko nk cerita apa lg?

" mcm mna kenal?"

Bersambung...
(Mls dh nk tulis)

0 comments:

Post a Comment

 

KATA-KATA HIKMAH PROF. DR. HAMKA

'Kalau engkau dicintai orang dan mencintai, senangkanlah hatimu. Tandanya hidupmu telah berharga, tandanya engkau telah didaftar anak bumi yang terpilih. Tuhan telah memperlihatkan belas Kasih-Nya kepadamu lantaran pergaduhan hati sesama makhluk. Dan jiwa di seberang masyrik dan maghrib telah terkungkung di bawah satu perasaan di dalam lindungan Tuhan. Di sanalah waktunya engkau mengetahui rahsia perjalanan matahari di dalam falak, ketika fajarnya dan terbenamnya, tandanya Tuhan telah membisikkan ke telingamu nyanyian alam ini. Lantaran yang demikian, dua jiwa berenang di langit khayal, di waktu orang lain terbenam, keduanya berdiam di dalam kesukaan dan ketenteraman, bersenda gurau di waktu bersungguh-sungguh.



Dan jika engkau mencintai tetapi cintamu tak terbalas, senangkan jugalah hatimu. Kerana sesungguhnya orang yang mengusir akan jatuh kasihan dan ingin kembali kepada orang yang diusirnya itu setelah dia jatuh dari matanya: dia akan cinta , cinta yang lebih tinggi darjatnya daripada cinta lantaran hawa. Terpencil jauh membawa keuntungan insaf, kebencian meruncingkan cita-cita dan membersihkan perbuatan. Dengan sebab itu, engkau akan beroleh juga kelak tempat merupakan cinta itu, kalau tak ada pada insan, ada pada yang lebih kekal daripada insan. Bersedialah menerima dan menyuburkan cinta, walau bagaimana besarnya tanggunganmu, kerana cinta memberi dan menerima, cinta itu gelisah tetapi membawa tenteram. Cinta mesti lalu di hadapanmu, sayang engkau tak tahu bila lalunya.



Hendaklah engkau menjadi orang yang besar, yang sanggup memikul cinta yang besar. Kalau tak begitu, engkau akan beroleh cinta yang rendah dan murah, engkau menjadi pencium bumi, engkau akan jatuh ke bawah, tak jadi naik ke dalam benteng yang kuat dan teguh, benteng yang gagah perkasa yang sukar ditempuh oleh manusia biasa. Kerana tugu cita-cita hidup itu berdiri di seberang kekuasaan dan kemelaratan yang diletakkan oleh kerinduan itu sendiri.'



Cinta yang sejati adalah cinta di antara dua hamba Allah yang dipaterikan oleh cinta kepada Allah. Janganlah kita berkhayal kerana iblis suka meracuni jiwa yang lalai.