Pages

Ads 468x60px

Labels

Saturday, June 25, 2016

Memori

Hr ni, ada plk naik memori dkt fb miza pasal artikel kitaorg kluar BH. Ya ampun, bestnya msa tu..artikel masuk paper kot, "ada nma aku kt bawah tu weh", ni yg ak rsa lah..kalau korang ak xtahu lah.

Bkn nk cerita pasal artikel.. nk cerita pasal memori ak dgn bdk kcik sorg ni lah.  Allah, byknya memori dgn bdk ni.

Ak selak fb sebelah. Keluar plk pasal intubate, refer ke icu. Masa operation miza yg pertama mmg ak, pkcik miza n ust.bukhari xsangka dia akn msuk icu. Kluar dewan bedh, dia senyum..lps pkcik n ust balik, dia ckp dia mual. semuanya sklip mata.

Semua dokter pakar trun. Pakar bhgian farmasi pun trun. Term2 hospital ni mna lah ak faham sgt. Tp xda la zero..jd ak faham, kes over dose ubat.. shaking miza xbhenti, intubate n tdo kn dia. All that process make me crying..alone! Ak punya fikiran jaaaaaaaaaaauh.

Nk call ke x mk miza ni? Srwak tu bkn dekat cek oiii.. xnk mk dia trlmpau risau jgak. Slagi ak blh handle, ak akn hadap, walaupun ak tahu, kalau jd apa2, masak la ak, sbb miza xda pertalian lgsg dgn akk..cuma kwn. Dokter pn sush nk lps ak awl2 dlu..hbis kalau dh stiap kali jmpa miza, diaorg nmpk muka ni..lps jgk lah akhirnya.

Itu memori dolu2..
Skrg? Msa ingat memori. Msa melihat belakang, meneliti kenangan yg tggl. I miss her😢.

Awl thn 2016,  miza fly blik srwak. Feeling 2 3 bln sblm tu dh xbp nk stabil. Yes, rsa mcm nk serah ank angkt pd keluarga kandung..oh, No! Kalau kata xblh pn, bkn ank aku kan..tetap jgak kena bg..😅

Masa packing barg, ish..xsuka nya..tp aku tetap lah ak, sado je perasaan bila org lain over..bila org lain steady, ak plk yg hati tisu.

Hurmmm... klia1. Miza akn brlps ke srwak. Jgn nangis! Ak pesan dkt diri ak awl2.

Arghhhhh...kenapa smua mnagis..ak xsuka!

Tp ok ckit, sbb msa tu blh cover dgn setel brg2 miza..beg trlbh bert plk..jd round kedai dlm tu cri beg utk hand cary.

Bila miza nk msok..yes! Menitik. "Jgn nangis, nnt kita jmpa lg. Bkn xjmpa lgsg dh..dah, dah"..korang igt ak nk pjuk miza? Ak tgh pjuk dri sndiri..lg byk miza nangis, lg kuat magnet dok tarik ayaq mata aku. Better mintk miza stop.

Ak tdo dgn smua bntal miza. Yes! I miss her again.

Dlm bbrp bln ni jgk, kesihatan dia makin merosot. Lps 3rd operation, kesihatan miza mmg 1st class. Tp sejak blik srwak..xtau la class ke bp ksihatan dia. Mgkin faktor prtukaran cuaca. Mgkin jgk faktor bertukar 'misi'..hahah😂

Masuk wad hmpir sbln dgn catatan 3x icu with intubation.

Bln puasa ni, demam + asma smpai xblh bangun. Tearsssss..😢
Nk je pegi srwak, jln2, mkn2..mesti korang igt ak nk p srwak n smbung jd 'misi' miza kn?

Org sakit jgn d layan mcm org skit sgt, kdg2 blh mndtgkn stress.. kdg2 blh trus je Drive, tp ada msa kena Reverse jgk. Miza bru kluar wad, ak dh bg dia mkn mee udg yg peds tu..tp under control lah.. jgn buat org skit rsa skit, tp cuba buat diaorg rsa sihat tp jgn smpai lupa daratan plk, langor hbis pantang larang. Explore la hdup dlm trkawal.

Ak xda la pndai jga org skit, kdg2 menyakitkn lg org yg skit ada lah. But, she teach me. Kalau xda dia, xda la ak bljr bnda alah ni.

Dia jgk yg ajr ak, research tu pnting.

Why?

Ko akn buat or hadapi sesuatu dgn ilmu. Masa miza muntah truk n xblh ambik ubat tahan muntah, ak cari plk cara altenatif. Teh + hirisan halia. Kdg2 it's work..kdg2 feild. Normal la kn?

Memori yg trukir di bintang tu comel sgt..walau pun kdg2 rsa nk trcabut nyawa! Walaupn kdg2 rsa ini lh the end of the story..rupanya it's continues.

Dan cerita ak pn akan brsmbung..mls dh nk tulis.

P mengaji nuh, ramdhan selalu dtg, tp kita xkn selalu jmpa ramadhan.😉

0 comments:

Post a Comment

 

KATA-KATA HIKMAH PROF. DR. HAMKA

'Kalau engkau dicintai orang dan mencintai, senangkanlah hatimu. Tandanya hidupmu telah berharga, tandanya engkau telah didaftar anak bumi yang terpilih. Tuhan telah memperlihatkan belas Kasih-Nya kepadamu lantaran pergaduhan hati sesama makhluk. Dan jiwa di seberang masyrik dan maghrib telah terkungkung di bawah satu perasaan di dalam lindungan Tuhan. Di sanalah waktunya engkau mengetahui rahsia perjalanan matahari di dalam falak, ketika fajarnya dan terbenamnya, tandanya Tuhan telah membisikkan ke telingamu nyanyian alam ini. Lantaran yang demikian, dua jiwa berenang di langit khayal, di waktu orang lain terbenam, keduanya berdiam di dalam kesukaan dan ketenteraman, bersenda gurau di waktu bersungguh-sungguh.



Dan jika engkau mencintai tetapi cintamu tak terbalas, senangkan jugalah hatimu. Kerana sesungguhnya orang yang mengusir akan jatuh kasihan dan ingin kembali kepada orang yang diusirnya itu setelah dia jatuh dari matanya: dia akan cinta , cinta yang lebih tinggi darjatnya daripada cinta lantaran hawa. Terpencil jauh membawa keuntungan insaf, kebencian meruncingkan cita-cita dan membersihkan perbuatan. Dengan sebab itu, engkau akan beroleh juga kelak tempat merupakan cinta itu, kalau tak ada pada insan, ada pada yang lebih kekal daripada insan. Bersedialah menerima dan menyuburkan cinta, walau bagaimana besarnya tanggunganmu, kerana cinta memberi dan menerima, cinta itu gelisah tetapi membawa tenteram. Cinta mesti lalu di hadapanmu, sayang engkau tak tahu bila lalunya.



Hendaklah engkau menjadi orang yang besar, yang sanggup memikul cinta yang besar. Kalau tak begitu, engkau akan beroleh cinta yang rendah dan murah, engkau menjadi pencium bumi, engkau akan jatuh ke bawah, tak jadi naik ke dalam benteng yang kuat dan teguh, benteng yang gagah perkasa yang sukar ditempuh oleh manusia biasa. Kerana tugu cita-cita hidup itu berdiri di seberang kekuasaan dan kemelaratan yang diletakkan oleh kerinduan itu sendiri.'



Cinta yang sejati adalah cinta di antara dua hamba Allah yang dipaterikan oleh cinta kepada Allah. Janganlah kita berkhayal kerana iblis suka meracuni jiwa yang lalai.