Pages

Ads 468x60px

Labels

Featured Posts

Sunday, May 21, 2017

Jodoh

Uishhhh, lamo xtulis dkt sini.

Ok, mamai ka? Tiba2 tulis pasal jodoh?

Sbnrnya lama dh nk tulis,
Tp sekadar pandangn peribadi..

Dkt skolah, ada mslh pljr bercinta. Cikgu2 marah. Tp marahnya smpaikan ak rsa mcm over. Mcm menghukum.

Sbb?
"Malas la nk ambik tahu, tegur, dh tegur dh, buat jgak!"

Ui na..org tgh hangat bercinta, ko pergi ckp itu salah..mmg ko la yg salah. Org bercinta, ko rsa mcm mna?

Eh,
Semua betul,
Semua indah,
Semua sweet,
Semua wangi.

Ya, kita perlu tegur, tp jgn smpai mghukum. Benci pada kekufuran yg dia buat, jgn benci dia. Kalau benci si pembuat, sapa lah yg nk bimbing dia ke jln yg bnr?

Kalau dh xboleh bg diaorg bercinta, bg sesuatu or nasihat dlm bentuk berfikir. Tarik depa ni cintakan Allah. Bila sibuk dgn Allah, insyaAllah cinta tak halal tu pndai hilang sndiri. Mesti boleh pkir sndiri punya lah..insyaAllah.

Kdg2 depa ni rsa mcm pikir dh jauh, smpai nk kahwin..jd depa rsa depa ni serius la dlm prhbgn tu. Jd, bila kita bg pong pang pong pang..xdak la rsa bersalah dlm diri depa tu.

Kdg2 bkn depa xmkn nasihat, tp kita yg xpandai bg nasihat. Jgn tgok salah org dulu, tp akui dan betulkan salah sndiri dulu.

Macam kes hafiz hamidun kawin dgn janda cantik. Hamboih, sesedap mulut je ckp, " mmg nk la si hafiz tu, sbb bg janda cantik, cuba kalau bg janda anak 5, nak ke?" Uittt, uittt.. istighfar

Jgn sbb kita dpt suami/isteri teruna/dara, kita nk kata org lain itu ini.
Jgn sbb kita dpt suami/isteri lengkap dgn ilmu agama, kita ckp org lain dpt bala sbb dpt pasgn cetek ilmu agama.

Ingat!
Permulaan yg baik xsmestinya berakhir dgn baik kalau tidak istiqamah. Istiqamah itu mujahadah yg berpanjangan, bernoktahkan kematian.

Mana tahu,
Pertama, hafiz kawin sbb tu jodoh dia. Kena yakin tu. Jgn suka2 hati nk pertikai.
Kedua, mana tahu isteri dia jd org yg labh baik dr yg skrg..kita xtahu msa dpn..jd jdn suka2 hati nk menghakimi org.

Lupa plk,
Sbnrnya ak penah jumpa org yg benci geng2 tdung labuh, geng2 yg bajet bagus. Ak tanya sbb..dia ckp sbb, kalau tegur org mcm depa xdak salah, mcm xpenh buat silap..ayat dia biasa, nada dia cerita pun bersahaja, tp mcm trbayang betul rasa benci dia..n mmg ak igt kata2 dia smpai la ni.

Takutnya lah..mintak dijauhkan dr kita smua..ameen

Point yg ak dok merepek meraban ni,
Jgn menghakimi org,
Jgn benci org, belajar benci perbuatan dia sja.

Entah la,
Ak pn xtau nk terang mcm mna..kalau sampai apa yg ak nk ckp, alhamdulillah, kalau xsampai..mmg klemahan ak, or apa yg ak nk smpaikan mgkin tak berfaedah.

Wednesday, February 01, 2017

Sayang Rahim

2017 dh menjengah, dh masuk bln 2 dh pn hr ni. Mcm2 cerita jgak lh lps balik melaka hr tu. Benda paling bsr yg brtukar, smestinya status ak, walaupun smpai skrg ak masih xpercaya ak isteri org. Benda yg ak selalu ckp dkt suami ak, ayat ni lah, "mcm xpercaya saya dh kawin".

Ok, biarkan rsa ak tu..lama2 mesti ak percaya jgak ak dh kawin kn? Xkn la smpai bila2 ak xpercaya..drama je lbh.

Sejak 2 mnjak ni, tp sbnrnya sblm kawin lagi..ak di didik dgn 1 ilmu oleh akk2 sekerja ak. Ilmu org perempuan. Ilmu jaga rahim. Rahim org perempuan ni 1 je. Xboleh tukar2, xboleh derma2. Aset utama perempuan. Jaga baik2..dh mcm iklan plk, jaga baik2..tp betullah, kena jaga betul2.

Ak ni, suka buat itu ini sndiri. Jd ramai jgak sbnrnya yg dh tegur, jgn angkat berat2 nnt rahim jatuh. Mana lah bk sedr diri kalau xrsa benda tu penting. Masalah ak part angkat berat ni je. Kalau part pantang larang, makan makann yg baik utk rahim, ak boleh follow.

Org suruh mkn itu ini, yg jgn mkn semua ak ikut kalau ak rajin..hihihi. paham2 la kalau petua org dolu2, bahan2 sja dh brp jenis, belum lagi masuk bab kena tggu dia masak..selalunya masa utk masak ramuan2 ni lama. Ramuan apa n untuk apa, p google sndiri lah, malaih nk taip. Ikut hampa la nk amalkan apa, aslkan benda tu baik utk badan hampa. Mcm2 ada, pilih la yg trbaik utk badan hampa.

Akk2 ni selalu pesan, jaga diri, jaga badan..org perempuan kena jaga betul2 sbb nk guna lama. Kalau pantang, pantang betul2.

Ak ni kan mmg jenis yg xboleh minum air sejuk, jd alhamdulillah part pantang ais or air sejuk. Kadang2 teringin jgak ais krim..hentam jgak la. Makan pedas sgt pn xbagus sbnrnya..part ni on off, sbb ak suka pedas, tp sbnrnya kena pantang pedas.. bila rsa sihat sikit, mula la nk mkn pedas xigt dunia. Bila batuk tgh mlm, bru nk muhasabah "ak mkn apa hr ni", manusia mudah lupa! Hampeh hafizah.

Ok, nk cerita sikit lps kawin, ak ni xboleh tgok barang bersepah, dh sepakat nk kemas rmh sama2 dgn suami ak, tp apa kn daya, ak ni ketegiaq..asal ak pndang, ak geram, asal nmpk, ak rimas..lama2, ak angkat, ak susun..taraaaaaa, rumah siap d kemas. Dh siap kemas? Apa lagi, sakit la berrr..rsa nk terputus pinggang.

Ok, rileks la. Rehat lah. Mesti lega. Bangun tido. Alhamdulillah sihat. Esok sapu smpah plk. Xhabis lagi sapu dkt dapur, dh sakit lagi. Xpe, kita rehat2. Smlm rehat xckup. Mcm tu lah ak. Asal sakit ak buat rileks. Smpai la ak xtahan. Smpai ak rsa ak dh nk mati. Bru lh nk p urut. Bru lah nk p jmpa dokter. Bru lah nk sedar diri, rahim tu sgt2 brharga. Nk lasak mcm mna pn, igt kita ni perempuan.

Sedaq jgak lah ak akhirnya, walaupn dh sakit bru sedaq. Skrg ak pntang makn mcm org pantang terutama time "org perempuan".

Yg paling utama, jaga mkn n jgn angkat berat.

Sayangilah rahim anda❤.

Tuesday, November 08, 2016

Ke Melaka Kita

Jumaat (4/11/16)

Bidan terjun..
Terjun dari tingkat berapa pun ak xtahu lah.

Nisak lah ni..tiba2 kau datang riang plk..
Sepatutnya, hr sbtu tu ak jaga booth ust kamil. Maka merayu2 lah ak..mintak digantikan dgn org lain.

Nisak! Apa pasal kau lambat pinang ak?
Haram meminang pinangan org lain..

Nisak ckp baru cukup duit nk pinang ank orang..
Sengal..hahahah

Maka lps isyak hr jumaat lps, kmi pun bertolak ke melaka. Maka pkul 10 berapa minit ntah kami smpai..ha gitu.

Kira sempat tgok muzik2 separuh akhir ckit. Lps tu..adios, amigos..zzzzzz

Sabtu (5/11/16)

Bermula lah jalan-jalan cari makan.
Chaloooo bete..

Sarapan,
Roti telur + asam pedas ikan pari + kuih muih

Makan pagi
Coconut shake, kelebang
Singgah beli kuih keria.

Solat zohor d Masjid Selat Melaka.
Fuhyoooo...ramainya geng bersih. Sempat lah tempek muka dgn bedak macik geng2 bersih..semoga bersih muka sy ya makcik..

Mkn tgh hr
(walau dh lps zohor)
Condol pulut durian + laksa

Teman n tgok nisak n the geng main bowling di MiBc, Melaka International Bowling Center. Ok, jumpa atok KFC. Tan Sri Muhammad Ali Hashim.

Mkn ptg
Coconut shake Batu Berendam + Nasi Lemak. Sis rasa dh berlemak sgt dh tubuh badan sis ni.

Makan Malam
Koteow goreng + mango shake ( ini aku rsa ckit2 je..penat dh minum air manis) masa ni nisak kena serang dgn semut. Manis sgt! Trus ak ckp..balik nnt mesti ko dpt jodoh..hihihi

Ahad (6/11/16)

Selamat pagi semua.
Hari ni last episode 'sebenarnya saya isteri dia'. Akhirnya ak berjaya tgok cerita ni smpai habis. Walaupun ada terskip episod jgak sbnrnya.

Pg ni kita pecut pegi muar. Nk ziarah ayah n kakak kawan nisak. Diaorg sakit.

Sarapan
Lontong + air suam

Makan pagi
Rojak mee + air oren. Sedap ibu kawan Nisak masak.

Tengah Hari
Nasi putih + asam pedas + kupang rebus

Ok dh cukup dh..
Jom balik
Melampau betul makannya.

Challlo..

Tuesday, October 11, 2016

Rindu

Allahu rabbi,
Tiba2 igt nk buka lagu time buat krja.

Dgr2 je lah lagu ape yg kluar..

Tiba2,
Suara Tuan Guru Haron Din memecah suasana. Allah rindunya.

Terbayang dia berjalan naik tangga darussyifa utk imamkn kmi ank2 murid beliau. Trus berhenti buat krja. Sma2 ikut zkir asas ruqyah Darussyifa.

Semoga doa beliau d ameen kn para malaikat.

"Sy nk berkawan dgn anda semua hingga ke syurga"

Ameen,ameen, ameen

Monday, September 12, 2016

Aidiladha 1437H

Kebosanan pulak d mlm raya kedua ni.

Menanti penuh debar jgak sbnrnya.

Miza asma. Sejujur jujurnya..mmg ak xsuka miza asma d perlis..

Sbb?

Jauh dr hospital serdang..hospital yg selalu dia pegi. Keadaan skrg lg lah..miza dh officially stay d srwak. So, segalanya hanya hospital srwak yg tahu.

Ak plk dh 8 bln xjaga dia. Ubat yg dia allergic pn dh makin bertambah. Nab sekali je sehari. Kalau ambik lebih..nanti dia sawan.

Feeling aku skrg ni..rsa nk pegi beli tiket balik nilai sekrg jgak.

Sambil ketaq lutut menanti d luar kecemasan, ak bmesej dgn suri.. feeling2 mcm suri teman ak mcm biasa. Sabar kn ak, bg semgt. Ak mmg cuak mlm ni. Sbb miza sawan lagi.

Nyamok plk, tanpa segn silu dok curi darah ak. Hampir pkul 2 pagi, dokter perempuan, india pnggil ak.

"40 mnit sawan tanpa henti, kita trpksa intubate, bg bantuan oksigen. Jadi kita masukn dia ke icu lah ya"

Allah, icu lagi.
Intubate lagi.

Ak balik,
Golek2 dlm bilik smpai pkul brp trtidur pn al xpasti..yg pasti sedr2 je subuh.

Hari kedua Aidiladha,
Miza sawan 3x. High dose dh ubt yg di bagi.. dia d tidurkan

Aidiladha ketiga,
Miza ada sawan lagi. Tp hari ni, ubat d kurgkn. Skrg mmg brgntung pada miza 100%. Dia yg control sndiri. Sbb hasil pmeriksaan, xdpt jumpa penyebb sbnr dia sawan.

Aidiladha keempat.
InsyaAllah, ptg nnt kalau xda apa, tiub akn d buka.
Ak bwa gula2, ni wajib..utk elak dia muntah. Tp ada 1 mslh lain. Miza xnmpk. Allah.. lagi skali ak cuak.. mcm mna ni. Cerita lah dgn suri. Suri ckp gangguan tu, jgn biarkn bnda alah tu mainkn ak buat kesekian kalinya. Ok, ak tenang sikit.

Aidiladha kelima,
Dokter pakar nk jmpa. Diaorg baru tahu miza xnmpk. Bincang punya bincang. Ok, boleh balik hr ahad.

Alhamdulillah.
Pndgn miza d pg isnin ni makin jelas.
Terima kasih Allah.
Alhamdulillah.

Thursday, September 08, 2016

Suri

Post kali ni khas utk cik suwi,

Akhirnya,
11 september 2016, suri betul2 balik sabah.

Kjadian 1 pg, time sarapan..

" kak pijot, aku dpt krja tetap ti sabah, mcm mna ni?"

" Alhamdulillah, ko pegi lah"

Ak rsa, dia risaukn ak, ye lah..Miza dh balik srwak, Saiyidah dh balik tggl d ptrjaya. Yg tggl skrg, ak n suri je. Yep! Berdua je.

Rancgnnya, bln 12 nnt Suri akan balik sabah, n krja d sna. Tiba2 dpt panggilan  krja awl. 15 september dh kena strt krja.

Maka, raya haji d perlis pn kena lah cancel. Spatutnya peraatuan mahasiswa sabah akan raya haji d perlis tahun ni, n perncgn awal, diaorg nk beraya d lg.sg .bugis.. kampung ku tu..jd suri boleh la joint aku balik raya d perlis..dua dlm 1.

Suri,
Akk ok lah,
Ceritanya, tahun depan kena hidup sorg jgak kn..maka pasrah la akk. Mgkin Allah nk didik akk hdup berdikari dr skrg..tahin dpn xda lah gelabah biawak kn..hiiiii.

Xboleh nk describe btul2 perasaan akk msa ni. Dh betul2 kenangan nsk321. Bila suri fly balik sabah..maka dgn rsminya kita bawak haluan masing2..tears.

Bkn sikit bnda yg kita hadap sma2.
Saat rsa down..ko bg smgt. Dh mmg smua sedia maklum, kita kenal sbb miza sakit.

Org lain mgkin nmpk akk jga miza. Tapi tanpa korang akk pn xkn kuat jaga miza. Bkn skit n kcik bnda yg kita hadap sma2.
Miza hilang ingatan, miza hilang penglihatan..semua tu buat akk rsa down sgt..sedih tu, suri, saiyidah, ina n nisak yg pulihkan. Sampai org tgok gaya kita trlbh rileks. Miza kena gangguan, kita ketawa lagi.

Korang mmg ajar akak..hidup ni, kena hadapi dgn tenang. Tapi akk belum habis beljar, sorg2 dh pegi..akk belum cukup tenang nk hadapi hdup ni sorg2..rsanya lah..ke akk poyo je sbnrnya?

Akk nk jd mcm suri, dtg lah mslh dr sudut apa pn, tetap tenang, tetap berpegang "hanya aku dan Allah sja tahu". Meluah hanya pada Allah.

Anak dan kakak yg cukup cekal!
Bangganya akk kenal suri.

Kawan yg sgt memahami.
Tiba2 akk mood swing. Sabar je ko suri. Sabar sgt ko layan akk, suri. Terima kasih byk, byk byk utk ksbrn tu. Smpaikn akk termalu sndiri dgn akhlak mek ngot akk.

Maaf jgak utk itu ini. Mksdnya byk lah tu akk buat salah dkt suri.

Nk jadi ank yg baik mcm suri.
Nak jadi kakak yg baik mcm suri.
Nak jadi kawan yg baik mcm suri.
Nak jd usahawan yg baik mcm suri.
Nk jd guru yg baik mcm suri.
Nak jadi mcm suri.

Semoga suri berjaya dunia akhirat.
Semoga kbhgiaan milik suri.
Semoga apa yg suri hajati menjadi kenyataan atau d gantikan dgn yg lbh baik.

Semoga kita bersahabat hingga ke syurga..

أمين،
أمين،
أمين با رب العالمين.

Monday, August 15, 2016

Menguntungkan

Jadi guru kelas budak darjah 1,2&3 agak menguntungkan plak tahun ni.

Memandangkan guru2 brtugas ambik inisiatif utk bg habuan berbentuk duit. Masyuuuuuuuuuk!

Kebahagiaan😀

Bahagia la 1 bab.

Di sebalik tadbirnya..
Menagis ooooo nk membersikan kelas bdk2 ni. "Angkat kerusi letak ats meja sebelum tgglkn kelas." Sila tgok kls lps diaorg balik..mesti ada 1 2 kerusi yg xterangkat.

Anak oh anak.

"Kutip sampah sekarang, ustazah xnk tgok ada 1 smpah pn dalam kelas".

Ui na..xpandai bergerak kutip smpah. Sorang pun xbegerak.

" kenapa xkutip? Tu kan ada smpah tu" ak tunjuk smpah bawah meja diaorg.

" tu bkn smpah sy. Smpah dia"

Oi anaaaaaaaak...
Tumbuk nak?

berperang jgak lah dgn diaorg..nk bersihkn kls tu

Semoga kebersihan menjadi sebahagiaan dr diri diaorg.

 

KATA-KATA HIKMAH PROF. DR. HAMKA

'Kalau engkau dicintai orang dan mencintai, senangkanlah hatimu. Tandanya hidupmu telah berharga, tandanya engkau telah didaftar anak bumi yang terpilih. Tuhan telah memperlihatkan belas Kasih-Nya kepadamu lantaran pergaduhan hati sesama makhluk. Dan jiwa di seberang masyrik dan maghrib telah terkungkung di bawah satu perasaan di dalam lindungan Tuhan. Di sanalah waktunya engkau mengetahui rahsia perjalanan matahari di dalam falak, ketika fajarnya dan terbenamnya, tandanya Tuhan telah membisikkan ke telingamu nyanyian alam ini. Lantaran yang demikian, dua jiwa berenang di langit khayal, di waktu orang lain terbenam, keduanya berdiam di dalam kesukaan dan ketenteraman, bersenda gurau di waktu bersungguh-sungguh.



Dan jika engkau mencintai tetapi cintamu tak terbalas, senangkan jugalah hatimu. Kerana sesungguhnya orang yang mengusir akan jatuh kasihan dan ingin kembali kepada orang yang diusirnya itu setelah dia jatuh dari matanya: dia akan cinta , cinta yang lebih tinggi darjatnya daripada cinta lantaran hawa. Terpencil jauh membawa keuntungan insaf, kebencian meruncingkan cita-cita dan membersihkan perbuatan. Dengan sebab itu, engkau akan beroleh juga kelak tempat merupakan cinta itu, kalau tak ada pada insan, ada pada yang lebih kekal daripada insan. Bersedialah menerima dan menyuburkan cinta, walau bagaimana besarnya tanggunganmu, kerana cinta memberi dan menerima, cinta itu gelisah tetapi membawa tenteram. Cinta mesti lalu di hadapanmu, sayang engkau tak tahu bila lalunya.



Hendaklah engkau menjadi orang yang besar, yang sanggup memikul cinta yang besar. Kalau tak begitu, engkau akan beroleh cinta yang rendah dan murah, engkau menjadi pencium bumi, engkau akan jatuh ke bawah, tak jadi naik ke dalam benteng yang kuat dan teguh, benteng yang gagah perkasa yang sukar ditempuh oleh manusia biasa. Kerana tugu cita-cita hidup itu berdiri di seberang kekuasaan dan kemelaratan yang diletakkan oleh kerinduan itu sendiri.'



Cinta yang sejati adalah cinta di antara dua hamba Allah yang dipaterikan oleh cinta kepada Allah. Janganlah kita berkhayal kerana iblis suka meracuni jiwa yang lalai.