Pages

Ads 468x60px

Labels

Saturday, March 31, 2012

KAMPUNG SUNGAI BUGIS

Sekrang aku dalam mood tak sabaq nak balik kampung.
Hemmm..seminggu ja lagi..tapi rasa lama sangat nk sampai hari khamis. Sabar..sabar..sabar



Ni jalan nak masuk rumah aku. Rumah kampung biasalah,jalan kecik ja. Walaupun kampung,aku tetap bangga di lahirkan sebagai orang kampung. Aku sangat-sangat lh xminat dengan bandar, bandar Kangar yang kecik tu pun aku tak suka,tambah-tambah lah KL, jauhkanlah dariku Ya Allah. Bandar Baru Nilai? Boleh lah..tak lah maju sangat..masih ada kawasan yang belum tercemar.



 

Ni pondok depan rumah aku. Ni hasil kerja kami adik-beradik kecuali Abdul Hadi. Seingat aku masa ni , Adik Muhammad,Adik Arfah,sepupu-sepupu aku, dan mak bertungkus lumus mendirikan pondok ni, Adik Hadi boleh cakap kami buat kerja sia-sia. Dia cakap pondok ni tak kukuh. Alhamdulillah pondok i masih kukuh sehingga sekarang. Bila dah siap,pandai pulak dia duduk dalam pondok ni.. Pondok ni memang tak cantik macam pondok orang lain,tapi pondok ni di bina dengan semangat kerja sama kami adik beradik. kerjasama atas dasar kasih sayang. ha tu dia ayat power.



 Pantai Perlis. Memang tak ada pasir macam pantai negeri lain,, tapi di mata aku tetap indah. Pantai ni tak lah jauh sangat dengan rumah aku..tapi boleh lah sbb aku suka tengok matahari terbenam. Time-time macam ni sepupu aku suka teman aku,sebab dia pun suka tangkap gambar macam aku. Adik Arfah kurang sikit dalam bab ambil gambar pemandangan. 



 Ni bukan dekat kampung aku, tapi masih di Perlis,,nama tempat ni, Padang Melangit. Ni dekat rumah Pak Cik aku. Adik Muhammad suka mai sini sebab Pak Cik aku suka melayan dia. Depa suka tangkap ikan,buat wau, and macam-macam lah. 


Ni sepupu aku,tangan patah sebab main takraw. Sama umur dengan Adik Muhammad,tapi tinggi sangat.


Kembali ke Kampung Sungai Bugis, Simpang Empat, Perlis.
Ni semak semun tepi sungai depan rumah aku. Aku tengok macam cantik ja..mungkin sebab warna hijaunya begitu terserlah kot..


Di kala senja..


Bunga yang indah ni tumbuh di tepi jalan depan rumah aku. Cantik,




Anak Mak Su yang paling kecik, Adik Wani..aku minta jadi model aku sekejap..hehehe.

Kesimpulannya,,aku suka kampung aku. cantik..masih menghijau ,masih belum banyak kerosakkan..Alhamdulillah aku di lahirkan di negeri PERLIS INDERA KAYANGAN.

2 comments:

 

KATA-KATA HIKMAH PROF. DR. HAMKA

'Kalau engkau dicintai orang dan mencintai, senangkanlah hatimu. Tandanya hidupmu telah berharga, tandanya engkau telah didaftar anak bumi yang terpilih. Tuhan telah memperlihatkan belas Kasih-Nya kepadamu lantaran pergaduhan hati sesama makhluk. Dan jiwa di seberang masyrik dan maghrib telah terkungkung di bawah satu perasaan di dalam lindungan Tuhan. Di sanalah waktunya engkau mengetahui rahsia perjalanan matahari di dalam falak, ketika fajarnya dan terbenamnya, tandanya Tuhan telah membisikkan ke telingamu nyanyian alam ini. Lantaran yang demikian, dua jiwa berenang di langit khayal, di waktu orang lain terbenam, keduanya berdiam di dalam kesukaan dan ketenteraman, bersenda gurau di waktu bersungguh-sungguh.



Dan jika engkau mencintai tetapi cintamu tak terbalas, senangkan jugalah hatimu. Kerana sesungguhnya orang yang mengusir akan jatuh kasihan dan ingin kembali kepada orang yang diusirnya itu setelah dia jatuh dari matanya: dia akan cinta , cinta yang lebih tinggi darjatnya daripada cinta lantaran hawa. Terpencil jauh membawa keuntungan insaf, kebencian meruncingkan cita-cita dan membersihkan perbuatan. Dengan sebab itu, engkau akan beroleh juga kelak tempat merupakan cinta itu, kalau tak ada pada insan, ada pada yang lebih kekal daripada insan. Bersedialah menerima dan menyuburkan cinta, walau bagaimana besarnya tanggunganmu, kerana cinta memberi dan menerima, cinta itu gelisah tetapi membawa tenteram. Cinta mesti lalu di hadapanmu, sayang engkau tak tahu bila lalunya.



Hendaklah engkau menjadi orang yang besar, yang sanggup memikul cinta yang besar. Kalau tak begitu, engkau akan beroleh cinta yang rendah dan murah, engkau menjadi pencium bumi, engkau akan jatuh ke bawah, tak jadi naik ke dalam benteng yang kuat dan teguh, benteng yang gagah perkasa yang sukar ditempuh oleh manusia biasa. Kerana tugu cita-cita hidup itu berdiri di seberang kekuasaan dan kemelaratan yang diletakkan oleh kerinduan itu sendiri.'



Cinta yang sejati adalah cinta di antara dua hamba Allah yang dipaterikan oleh cinta kepada Allah. Janganlah kita berkhayal kerana iblis suka meracuni jiwa yang lalai.