Pages

Ads 468x60px

Labels

Saturday, April 02, 2011

PERGINYA

Tak pernah aku sangka,hati yang meronta-ronta nk balik kampung adalah petanda tok akan pulang ke rahmatullah. Pemergian yang tidak disangka-sangka. Petang khamis,aku nekad pulang ke kampung. Baru saja pensyarah ICT masuk,aku dah bergerak keluar kelas. Dalam perjalanan nak keluarkan duit,telefon aki berdering. Sepupu dari kampung di talian

"kak cik ang tau dah ka tok tak dak dah?".

saat itu. Kaki aku kaku,terpaku di tepi jalan. mulut bagaikan terkunci seketika.

"Tok tak dak dah,tok minah,pukul 6.40 tadi" sepupu aku meyambung bicaranya."ang nak balik dak?kak aku balik".

"Aku balik,aku balik".Perkataan ini sahaja yang keluar dari mulut aku. Air mata mengalir laju,jatuh ke pipi. Hilang semua rasa malu pada orang,biar banyak mata yang memandang,air mata tak mampu diseka.


Sepanjang perjalanan pulang,ingatan hanya terlekat pada tok. Segala memori bersamanya satu persatu keluar di skrin ingatan. Titisan air mata menemani aku sepanjang perjalanan.

 Pukul 5, pagi Jumaat, aku sampai di rumah. Berat kaki untuk melangkah ke rumah tok,aku tak sanggup melihat sekujur badan yang sudah pergi menghadap Ilahi. Aku gagahi kaki ini untuk melangkah jua. Tiada kata yang aku lafazkan. Mak yang berada disisi tok,sudah bengkak matanya. Aku hanya bersalaman dengan sanak saudara dan mencium mak. Masih tidak mampu menatap wajah tok.

Usai solat subuh, aku pergi ke rumah tok untuk membaca Yassin. Saat membaca,beberapa kali aku terpaksa berhenti , "sedihnya Ya Allah". Hari ini ALLAH telah memberi kemudahan dan kelapangan kepada semua cucu tok untuk pulang ke kampung. Semuanya sempat melihat tok buat kali terakhir. Alhamdulillah.


Seketika kemudian tok diangkat untuk dimandikan. Sedih sangat. Selama lapan tahun tok lumpuh,anak-anak dan cucu-cucu tok yang mandikan tok. Saat memandikan tok,terkenang aku, ditempat yang sama aku pernah mandikan tok, ramai2 dgn spupu sepapat. 

Banyak bicara tok, nasihatnya, soalannya....tapi kali ini, semuanya sudah hilang. tidak ada lagi memori baru yang boleh aku bina dengan tok. Tok kaku. Namun wajah tok tersenyum. Siapa saja yang memandang wajahnya pasti berkata,tok senyum.


Dalam kesibukan menguruskan jenazah tok,sepupu ak yang umr 3 tahun meruntun hati aku.


"awat tok tidoq lama sangat? awat tutup muka tok?". Pilunya hati ini mendengar ungkapan ini.

Setelah selesai mandi,tok dikafankan. Deraian air mata mengalir di setiap pipi anak-anak dan cucu tok semasa diminta mengucup tok. Berkali-kali  cuba tahan air mata. Setelah agak kuat,aku kucup pipi tok buat kali terakhir,sejuk,sejuk sangat.


"Ini lah yang terakhir tok. Semoga tok damai disana."

Aku dan sepupu perempuan menanaiki van jenazah kerana hujan tidak henti-henti dari pagi. Seperti hujan jugalah air mata sanak saudara mengiringi tok pergi. Tiba di masjid,tok disolatkan. 


"Selamat tinggal tok,damailah tok di sana"

Petang jumaat,kami berbincang tentang satu perkara. Selama 8tahun Mak Su jaga tok,pastinya dia akan kesunyian selepas ini.

Selalunya,lepas hantar sepupu aku ke sekolah,mak su akan bg tok sarapan n mandikan. Masak untuk tok. Kadang-kadang tok perlu di suap. Mesti mak su sunyi n sedih selepas ini. Sekarang mungkin dia tak rasa sunyi sbb sanak-saudara masih banyak dan banyak anak-anak kecil yang membingitkan keadaan rumah. Sunyi itu masih tidak terasa. Mampukah mak su mengharungi hari-hari mendatang tanpa tok? Kuatkan dan cekalkan diri maksu.

Malamnya, kami adakan tahlil untuk tok di masjid. Di rumah,mak suruh kami tunaikan solat hadiah untuk dihadiahkan pada tok di malam pertama tok disana. Tempatkan tok bersama orang-orang yang beriman..Ya ALLAH SWT.


0 comments:

Post a Comment

 

KATA-KATA HIKMAH PROF. DR. HAMKA

'Kalau engkau dicintai orang dan mencintai, senangkanlah hatimu. Tandanya hidupmu telah berharga, tandanya engkau telah didaftar anak bumi yang terpilih. Tuhan telah memperlihatkan belas Kasih-Nya kepadamu lantaran pergaduhan hati sesama makhluk. Dan jiwa di seberang masyrik dan maghrib telah terkungkung di bawah satu perasaan di dalam lindungan Tuhan. Di sanalah waktunya engkau mengetahui rahsia perjalanan matahari di dalam falak, ketika fajarnya dan terbenamnya, tandanya Tuhan telah membisikkan ke telingamu nyanyian alam ini. Lantaran yang demikian, dua jiwa berenang di langit khayal, di waktu orang lain terbenam, keduanya berdiam di dalam kesukaan dan ketenteraman, bersenda gurau di waktu bersungguh-sungguh.



Dan jika engkau mencintai tetapi cintamu tak terbalas, senangkan jugalah hatimu. Kerana sesungguhnya orang yang mengusir akan jatuh kasihan dan ingin kembali kepada orang yang diusirnya itu setelah dia jatuh dari matanya: dia akan cinta , cinta yang lebih tinggi darjatnya daripada cinta lantaran hawa. Terpencil jauh membawa keuntungan insaf, kebencian meruncingkan cita-cita dan membersihkan perbuatan. Dengan sebab itu, engkau akan beroleh juga kelak tempat merupakan cinta itu, kalau tak ada pada insan, ada pada yang lebih kekal daripada insan. Bersedialah menerima dan menyuburkan cinta, walau bagaimana besarnya tanggunganmu, kerana cinta memberi dan menerima, cinta itu gelisah tetapi membawa tenteram. Cinta mesti lalu di hadapanmu, sayang engkau tak tahu bila lalunya.



Hendaklah engkau menjadi orang yang besar, yang sanggup memikul cinta yang besar. Kalau tak begitu, engkau akan beroleh cinta yang rendah dan murah, engkau menjadi pencium bumi, engkau akan jatuh ke bawah, tak jadi naik ke dalam benteng yang kuat dan teguh, benteng yang gagah perkasa yang sukar ditempuh oleh manusia biasa. Kerana tugu cita-cita hidup itu berdiri di seberang kekuasaan dan kemelaratan yang diletakkan oleh kerinduan itu sendiri.'



Cinta yang sejati adalah cinta di antara dua hamba Allah yang dipaterikan oleh cinta kepada Allah. Janganlah kita berkhayal kerana iblis suka meracuni jiwa yang lalai.