Pages

Ads 468x60px

Labels

Saturday, July 27, 2013

DUGAAN

Cerita ni brlaku pagi tadi, sangat pagi, lebih tepat, cerita ni berlaku time pagi masih BUTA..hehehhe

Budak kecik sakit and kejut aku pukul 3 pagi... Allahuakbar! aku xsedar. Sebb? sebelum tidur, aku minum ubat batuk, confrm lah aku hanyut.

Aku sedar time sahur. Budak kecik tengah batuk! tapi aku lambat tangkap lagi, biasa lah, baru bangun tidur. Bila dh siap mask untuk sahur, aku kejut budak kecik yang memang tak tidur and tak dapat tidur pun sebenarnya. Dia dh agak lembik dah. Tapi aku yang gila-gila ni terus kan lagi gila-gila aku. Aku bagi dia minum nescafe suam.. Dia try bagun, sedaya mungkin dia ikut ckp aku.



Ok, dia makn nasi goreng skit. Tapi tak lama, sebab lepas tu dia muntah. Aku terpaksa bagi dia ubat juga. Semua jenis ubat yang dia kena makan, aku bagi dia telan. Lepas tu, aku suruh dia minum air suam. Dia masuk bilik. macam biasa, sapukan bam dekat tapak tangan, tapak kaki, belakang and dekat dada dia. Dia nampak selesa sikit, aku selimutkan dia and solat subuh. Aku kemas rumah, time ni aku ada dngr yg lain mcm dr bilik. Alamak! budak kecik penat!dh tercungap2 dah.

aku rasa bersalah sbnrnya. Sbb aku tidur mati smlm. Dia dh tahan sakit begitu lama.

Call ambulance tapi lambat pulak datangnya, mugkin sbb hari cuti kot. Budak kecik dah pengsan. Kami angkat dia masuk ambulance. Macam biasa, terus pergi Hospital Serdang. Doa aku tak dimakbulkan pagi ni. Budak kecik masuk zon merah(zon kritikal). Kalau masuk zon ni, aku tau dah, harapan untuk dia balik dgn aku hr ni mmg sgt sgt tipis. Tapi aku positifkan minda, mana tau ada keajaiban berlaku.

Dekat luar, aku baca buku ustaz pahrol, best walaupun cerita tentang lelaki. Jujur dari hati, dari awal aku baca buku ni, aku asyik fikir ayah aku je. keejap-kejap berhenti baca sebab teringat ayah aku.

terdetik pulak tengok tepon. Ada dua miss call dari Abang Amin( abang number 2 aku). Tak sedap hati pulak aku. Abang aku ni tak pernah tepon kalau tak mustahak. Nak call balik xda krdit. Krdit advance pun dah habis!

Aku pergi solat zhor. Sebelum solat, abang aku call aku balik. Dia bagitau, ayah aku sakit. kalau sakit biasa memang dia tak bagitau lah kan. Macam biasa, aku lambat respon. otak aku ligat berfikir. Nak balik, memang rasa nak balik sangat. Tapi sekupang pun aku tak dak sekarang ni. Allah, bantulah aku.

Lepas zohor, aku masuk tengok Budak Kecik,
" Miza kena masuk wad ke nurse?"
" aah, dia masuk icu"

Dialog yang paling aku benci. tapi tu lah yang aku perlu tempuh. Aku berkira2utk bagi tahu dia atau pun tak tentang keadaan aku skrg. Ak putuskn utk xbgtau. Sbb? dia ni pantang stress, or risau terlebih, makin menjadi2 pulak asma dia nanti.

Aku dah tak dapat fikir. Badan aku macam dah xlarat, yang aku tau, aku nak balik tidoq. Kptsn apa pun, lps aku bangun nanti. Maka, pukul 2, aku ptuskan utk balik Nilai walaupn Budak Kcik ni blm masuk icu lg, tgh tggu katil kosg. Ak sedih, tapi nak buat mcm mna. Ak terpaksa. Otak serabut. macam2 dah yang lalu lalang dalam minda aku.

Tggu bs punyalah lama, sejam jugak lah. Pukul3 aku naik bs ke KTM Serdang. Ya Allah, dugaan apa lagi Ya Allah, bas meletup , tapi di belakang. Dalam hati aku, " jangan lah sampai bas ni terbakar, aku masih mahu hidup Ya Allah." Dalam letih2 tu sempat lagi berdoa macam tu. Manusia-manusia. Maka aku pn terpksa jalan ke stsyen KTM. nasin lah dekt je lg nk smpai.

Samapai Nilai, bas mini pulak xdak. Terpaksa lah aku naik teksi. Memang fully guna duit budak kecik lah. Ak call mak aku, ak mintak mak aku dul;u yang pi tengok ayah aku. tangok macam mana keadaan dia. Semoga semuanya baik Ya Allah.

Hari ni, aku buka pusa dgn Suri, dia kedai buku giant. Nasib lah. Xda mood nk beli or mask mknn hr ni.

Malamnya, baru aku call mak budak kecik, cakap dia di ICU. Allah, mugkin juga semua ni bukn dugaan, tapi balsan ats dosa2 yg lalu. Apa pun Allah lebih tahu kerana Dia Maha Mengetahui.

P/s: Semoga budak kecik and ayah aku cepat sembuh. Hidup aku sedikit tunggang langgang.

0 comments:

Post a Comment

 

KATA-KATA HIKMAH PROF. DR. HAMKA

'Kalau engkau dicintai orang dan mencintai, senangkanlah hatimu. Tandanya hidupmu telah berharga, tandanya engkau telah didaftar anak bumi yang terpilih. Tuhan telah memperlihatkan belas Kasih-Nya kepadamu lantaran pergaduhan hati sesama makhluk. Dan jiwa di seberang masyrik dan maghrib telah terkungkung di bawah satu perasaan di dalam lindungan Tuhan. Di sanalah waktunya engkau mengetahui rahsia perjalanan matahari di dalam falak, ketika fajarnya dan terbenamnya, tandanya Tuhan telah membisikkan ke telingamu nyanyian alam ini. Lantaran yang demikian, dua jiwa berenang di langit khayal, di waktu orang lain terbenam, keduanya berdiam di dalam kesukaan dan ketenteraman, bersenda gurau di waktu bersungguh-sungguh.



Dan jika engkau mencintai tetapi cintamu tak terbalas, senangkan jugalah hatimu. Kerana sesungguhnya orang yang mengusir akan jatuh kasihan dan ingin kembali kepada orang yang diusirnya itu setelah dia jatuh dari matanya: dia akan cinta , cinta yang lebih tinggi darjatnya daripada cinta lantaran hawa. Terpencil jauh membawa keuntungan insaf, kebencian meruncingkan cita-cita dan membersihkan perbuatan. Dengan sebab itu, engkau akan beroleh juga kelak tempat merupakan cinta itu, kalau tak ada pada insan, ada pada yang lebih kekal daripada insan. Bersedialah menerima dan menyuburkan cinta, walau bagaimana besarnya tanggunganmu, kerana cinta memberi dan menerima, cinta itu gelisah tetapi membawa tenteram. Cinta mesti lalu di hadapanmu, sayang engkau tak tahu bila lalunya.



Hendaklah engkau menjadi orang yang besar, yang sanggup memikul cinta yang besar. Kalau tak begitu, engkau akan beroleh cinta yang rendah dan murah, engkau menjadi pencium bumi, engkau akan jatuh ke bawah, tak jadi naik ke dalam benteng yang kuat dan teguh, benteng yang gagah perkasa yang sukar ditempuh oleh manusia biasa. Kerana tugu cita-cita hidup itu berdiri di seberang kekuasaan dan kemelaratan yang diletakkan oleh kerinduan itu sendiri.'



Cinta yang sejati adalah cinta di antara dua hamba Allah yang dipaterikan oleh cinta kepada Allah. Janganlah kita berkhayal kerana iblis suka meracuni jiwa yang lalai.