Pages

Ads 468x60px

Labels

Wednesday, July 17, 2013

PERLIS : 2nd round

Alhamdulillah, aku ambil keputusan untuk balik kampung, walaupun banyak kerja yang tak siap lagi. Kerja Dr. Mikail yang paling memeningkan kepala aku. Banyaknya, masyaAllah.Tapi dah lama tak balik kampung, jd rindu dah makin menebal. dapat tengok muka mak sat pun jadilah kan. orang kata setakat nak melepaskan rindu, jadilah!

Aku still balik berdua dengan Miza. Walaupun bukan adik angkat aku, tapi tak da halangan utuk aku bawa dia balik kampun aku,. Mak dia pun ON je.Jadi, dekat sini tak dak isu 'kenapa aku suka bawa Miza balik kampung aku'. Jawapan paling mudah dan menyakitkan hati orang yang bertanya, " AKU PUNYA SUKA LAH". Hakikatnya, bila kita jauh dari family, kawan adalah segala-galanya. Dari logik akal orang yang matang, ingat Sarawak tu dekat ke nak balik selalu?


memandangkan malam isnin ada kuliah di Darussyifa, maka kami balik pagi selasa. Sekejap, tapi baik dari tak ada langsung kan? gambar dekat atas tu masa kami dalam bas, masih segar dengan semangat yang membara untuk balik kampung. Kerja siap tak siap, belakang cerita. Bukan senang dapat balik, jadi time ni perlu di hargai betul2.

Sampai dekat rumah dah malam dah. Jadi just dapat tidur saja lah. Time aku balik kampung, macam biasalah, depan Tv rumah aku mesti penuh dengan aku dan sepupu sepapat aku. Budak-budak ni cukup suka kalau aku balik. Mesti nak tidur dengan aku. Kira baik juga lah aku ni kan? sebab segarang-garang aku ni, masih ada orang yang sayang. Sebelum aku balik lagi, jadual cuti aku dah penuh dah. Start dari aku kerja ni, kehidupan aku berjalan mengikut jadual secara kasarnya. secara halusnya, aku memang tak dapat ikut sebijik seperti yang dijadualkan lah. still lack of discipline!

Pagi rabu, bertolak ke Sungai Petani kedah. Mak nak bawa menntu mak pi rumah Pak Ngah. Jadi secara automatiknya, aku n Miza dapat jalan-jalan cari makan. Lagi pun dah lama aku tak pi rumah pak ngah.


Ok, Si budak kecik ni dapat mandi laut pantai merdeka. Adik Muhammad lagi lah, dia pandai berenang, jadi dia pun jauh ke depan lah. Aku tak mandi lah, dah tua!

Lepas mandi manda, mak n mak ngah bagi kami makan bihun goreg yang sangat sedap! Lepas tu, menantu mak yang kecik tu lah drive balik perlis, dalam keadaan hijan lebat. Aku betul2 tak dapat nak bantu kalau kereta manual. Hancus!

0 comments:

Post a Comment

 

KATA-KATA HIKMAH PROF. DR. HAMKA

'Kalau engkau dicintai orang dan mencintai, senangkanlah hatimu. Tandanya hidupmu telah berharga, tandanya engkau telah didaftar anak bumi yang terpilih. Tuhan telah memperlihatkan belas Kasih-Nya kepadamu lantaran pergaduhan hati sesama makhluk. Dan jiwa di seberang masyrik dan maghrib telah terkungkung di bawah satu perasaan di dalam lindungan Tuhan. Di sanalah waktunya engkau mengetahui rahsia perjalanan matahari di dalam falak, ketika fajarnya dan terbenamnya, tandanya Tuhan telah membisikkan ke telingamu nyanyian alam ini. Lantaran yang demikian, dua jiwa berenang di langit khayal, di waktu orang lain terbenam, keduanya berdiam di dalam kesukaan dan ketenteraman, bersenda gurau di waktu bersungguh-sungguh.



Dan jika engkau mencintai tetapi cintamu tak terbalas, senangkan jugalah hatimu. Kerana sesungguhnya orang yang mengusir akan jatuh kasihan dan ingin kembali kepada orang yang diusirnya itu setelah dia jatuh dari matanya: dia akan cinta , cinta yang lebih tinggi darjatnya daripada cinta lantaran hawa. Terpencil jauh membawa keuntungan insaf, kebencian meruncingkan cita-cita dan membersihkan perbuatan. Dengan sebab itu, engkau akan beroleh juga kelak tempat merupakan cinta itu, kalau tak ada pada insan, ada pada yang lebih kekal daripada insan. Bersedialah menerima dan menyuburkan cinta, walau bagaimana besarnya tanggunganmu, kerana cinta memberi dan menerima, cinta itu gelisah tetapi membawa tenteram. Cinta mesti lalu di hadapanmu, sayang engkau tak tahu bila lalunya.



Hendaklah engkau menjadi orang yang besar, yang sanggup memikul cinta yang besar. Kalau tak begitu, engkau akan beroleh cinta yang rendah dan murah, engkau menjadi pencium bumi, engkau akan jatuh ke bawah, tak jadi naik ke dalam benteng yang kuat dan teguh, benteng yang gagah perkasa yang sukar ditempuh oleh manusia biasa. Kerana tugu cita-cita hidup itu berdiri di seberang kekuasaan dan kemelaratan yang diletakkan oleh kerinduan itu sendiri.'



Cinta yang sejati adalah cinta di antara dua hamba Allah yang dipaterikan oleh cinta kepada Allah. Janganlah kita berkhayal kerana iblis suka meracuni jiwa yang lalai.