Pages

Ads 468x60px

Labels

Friday, September 14, 2012

BERITA GEMBIRA

Sebenarnya, ni kisah bulan ramadhan lepas ..lambat update kan..bukan apa, kes taangguh bayar broadband sampai dah kena blacklist...huhuhu
Alhamdulillah, sejak dua tiga empat lima enam menjak ni aku di hidangkan dengan pelbagai berita gembira. Syukur Alhamdulillah.. Terima kasih Ya Rabbi.

Berita Pertama

Hari terakhir aku di Darulsyifa untuk semester 4, aku menerima berita bahawa keluarga aku bakal menerima ahli baru. Syukur Ya Allah. Ini lah berita yang aku harapkan dari dulu sebenarnya. Ya lah sapa tak suka bila doa dimakbulkan Allah swt kan? Pada mulanya, aku nak simpan entri ini sampai tiba masa ahli baru keluarga aku sah menjadi ahli keluarga kami. Tapi dah teruja sangat dah ni..so, tulis juga lah entri kali ni. Malam tu...

Adik Hadi : Assalamualaikum kak, aku nak kahwin.

Ana : Wa’alaikummussalam..kahwinlah.

Adik Hadi : Betul ni kak, aku nak kahwin . tak main-main ni.

Ana :Ya lah, aku pun betul-betullah. Eloklah kahwin. Dah halal ni senang.

Adik Hadi :Bla..bla..bla..(tanda tak suka aku beleter). Tapi aku tak bagaitau mak lagi.

Maka tahu lah aku. Aku lah kena jadi orang tengah ni. Alhamdulillah, Allah permudahkan segalanya. Mak setuju!

Alhamdulillah, 26 Ogos 2012, Abdul Hadi dan Nadia Ibrahim dah selamat mengikat tali pertunangan.





Insya-Allah, akhir tahun ni akan berlangsungnya majlis sambut menantu di rumah aku. Tapi satu benda yang kureng sikit,

Mak : Kalau kak kahwin sekali dengan Adik Hadi kan senang kerja mak. Sekali kenduri, terus lepas dua orang anak.

Ana : Mak suruh adik arfah lah kahwin. Senang, bagi adik-adik kahwin dulu. Tapi adik arfah kalau nak langkah bendul, dia kena bagi pekej umrah dulu dekat kak. Kalau sanggup, kak ok ja dia nak langkah bendul. (huh! Jawapan selamat..mungkin)

Berita kedua

Alhamdulillah, percubaan UPSR adik Muhammad ada peningkatan. Budak yang cukup banyak alasan bila aku ajak baca buku. Untuk aku ajar? Budak-budak ni (adik-adik saya lah) memang tak suka aku ajar, sebab? Aku garang!huhuhuhu..tu alasan adik-adik aku lah. tapi betul kot..kalau tak tahan aku ajar, memang boleh nangis...

Berita ketiga

Alhamdulillah, berita yang di tunggu-tunggu juga selama lebih kurang setahun ni. Akhirnya, sepupu kesayangan aku, di sahkan mengandung 5 minggu.Berita gembira buat kemi semua. sekarang dah masuk 2 bulan kot. tak sabar nak tangok muka baby.

Berita keempat

Keputusan peperiksaan aku. Alhamdulillah. Syukurku kepada-Mu Ya Rabbi dengan pemberian terbesar buatku ini. Jika di lihat dari usaha yang hamba-Mu ini semasa exam, sudah pasti result yang terpamer itu suatu yang tidak terduga. Tapi hamba-Mu ini yakin “ Engkau membantu hamba-Mu yang mabantu”. Innallah ha ma’ana. Walaupun pointer aku turun, tapi hadiah terbesar dari Allah kali ini terlalu berharga. Membuatkan aku semakain yakin dengan janji Allah pada hamba-Nya. Semakin banyak kita memberi, semakin banyak kita menerima.

Aku tahu, sahabat-sahabat aku ramai yang mendambakan anugerah dekan. Tapi sungguh..aku tak pernah punya azam itu. Cuma kalau dapat Alhamdulillah. ^______^ Sebab? Sebab aku cuma nak segala ilmu yang aku pelajari melekat di hati aku. Aku Cuma nak ilmu yang ditimba mampu aku curahkan pada anak –anak umat islam nanti. Semoga ianya menjadi amal yang mambantu aku di akhirat kelak..Ameen.

Berita kelima

Badminton beregu Malaysia menang di peringkat suku akhir pertama. Malaysia menewaskan Thailand dengan mata 121-18. Aku bukan peminat tegar badminton pun, tapi sebab dah tengok perlawanan yang berlangsung , jadi aku dapat tahu lah berita gembira yang kelima ni..heheheheheh..

0 comments:

Post a Comment

 

KATA-KATA HIKMAH PROF. DR. HAMKA

'Kalau engkau dicintai orang dan mencintai, senangkanlah hatimu. Tandanya hidupmu telah berharga, tandanya engkau telah didaftar anak bumi yang terpilih. Tuhan telah memperlihatkan belas Kasih-Nya kepadamu lantaran pergaduhan hati sesama makhluk. Dan jiwa di seberang masyrik dan maghrib telah terkungkung di bawah satu perasaan di dalam lindungan Tuhan. Di sanalah waktunya engkau mengetahui rahsia perjalanan matahari di dalam falak, ketika fajarnya dan terbenamnya, tandanya Tuhan telah membisikkan ke telingamu nyanyian alam ini. Lantaran yang demikian, dua jiwa berenang di langit khayal, di waktu orang lain terbenam, keduanya berdiam di dalam kesukaan dan ketenteraman, bersenda gurau di waktu bersungguh-sungguh.



Dan jika engkau mencintai tetapi cintamu tak terbalas, senangkan jugalah hatimu. Kerana sesungguhnya orang yang mengusir akan jatuh kasihan dan ingin kembali kepada orang yang diusirnya itu setelah dia jatuh dari matanya: dia akan cinta , cinta yang lebih tinggi darjatnya daripada cinta lantaran hawa. Terpencil jauh membawa keuntungan insaf, kebencian meruncingkan cita-cita dan membersihkan perbuatan. Dengan sebab itu, engkau akan beroleh juga kelak tempat merupakan cinta itu, kalau tak ada pada insan, ada pada yang lebih kekal daripada insan. Bersedialah menerima dan menyuburkan cinta, walau bagaimana besarnya tanggunganmu, kerana cinta memberi dan menerima, cinta itu gelisah tetapi membawa tenteram. Cinta mesti lalu di hadapanmu, sayang engkau tak tahu bila lalunya.



Hendaklah engkau menjadi orang yang besar, yang sanggup memikul cinta yang besar. Kalau tak begitu, engkau akan beroleh cinta yang rendah dan murah, engkau menjadi pencium bumi, engkau akan jatuh ke bawah, tak jadi naik ke dalam benteng yang kuat dan teguh, benteng yang gagah perkasa yang sukar ditempuh oleh manusia biasa. Kerana tugu cita-cita hidup itu berdiri di seberang kekuasaan dan kemelaratan yang diletakkan oleh kerinduan itu sendiri.'



Cinta yang sejati adalah cinta di antara dua hamba Allah yang dipaterikan oleh cinta kepada Allah. Janganlah kita berkhayal kerana iblis suka meracuni jiwa yang lalai.